De kracht van lokale productie

De fashionindustrie is er één van tussenpersonen, lange afstanden en schaduwbedrijven. We hebben productie geoutsourced naar verre landen en de vele schakels in de keten maken het enorm ondoorzichtig. Annemieke Koster begon zes jaar geleden, zonder ooit in een weverij te zijn geweest, een duurzame weverij in Enschede; Enschede Textielstad. In aflevering 5 van Circular Textile Stories vertelt ze hoe ze corona doorkomt, en hoe ze deze lokale maakindustrie voor zich zien.





Kwaliteit versus kwantiteit


"Wat ik al heel lang hoop", zegt Annemieke, "is dat we minder gaan produceren, en we daar iets meer geld voor over hebben. Het is op dit moment goedkoper om een hele container met spullen te laten komen, en daar van tevoren al de helft van af te schrijven. Ik hoop dat deze tijd wat nieuwe gedachtes gaat geven bij met name wat grotere ketens. Hebben we wel die enorme volumes nodig? Is het niet menselijker om die productiedruk te verlagen, en een eerlijker prijs per kledingstuk te betalen in plaats van die bulk?"


Weten mensen jou in deze coronatijden dan juist beter te vinden omdat je dichtbij bent?


"Nou, zeker als het gaat om medisch textiel bijvoorbeeld. Snelheid en wendbaarheid zijn in deze tijd opeens veel belangrijker dan prijs. Dat is een goed teken. Ik zie wel dat productie dichtbij huis steeds meer in de spotlights komt te staan, en ik denk ook dat dat een van de key factors is om naar een duurzame toekomst te gaan. Ik vergelijk zelf de kledingindustrie vaak met de voedingsindustrie, en ik heb het idee dat kleding een jaar of 10 achterloopt op wat er op voedingsgebied gebeurt. We zitten nu met textiel in de fase dat we de legbatterij-eieren niet meer oké vinden. Dus die massale productie in het buitenland - iedereen is zich er in meer of mindere mate van bewust dat dat niet de manier is."


"Je ziet ook steeds meer lokale ontwerpers aan populariteit winnen. De nieuwe luxe is meer een handgemaakt item van iemand die bij jou om de hoek woont, dan dat je iets van een heel duur merk koopt. Ik geloof heel erg in de maker van je producten kennen, en je ziet dat bij voeding al veel langer. Als je het hele proces kunt meemaken, van grondstof tot eindproduct, waardeer je de kleding die je draagt veel meer. Je gooit een handgemaakte trouwjurk ook minder snel weg dan een trui van de H&M."


Hoe zou die lokale maakindustrie in Nederland eruit kunnen zien?


"Ik weet niet per se of het alleen in Nederland moet zijn. Op afvalgebied is het zo, dat hoe meer textiel je kunt inzamelen hoe makkelijker je het in grote hoeveelheden in verschillende materiaalstromen kunt sorteren. Ik denk dat van een lineaire keten naar een circulaire samenwerking toewerken heel belangrijk is, en daarvoor zijn vooral korte lijntjes belangrijk. De grote van de 'lokale' cirkel maakt dan minder uit. Je moet de optimale balans zoeken tussen de efficiency van een samenwerking en nabijheid."


Wil je meer weten over lokale maakindustrie en Annemieke's weverij? Luister dan het hele interview hier.



Dit stuk is een fragment uit de podcast Circular Textile Stories, gemaakt door Rosa Scholtens in samenwerking met CirkelWaarde.

Hi! Leuk dat je mijn blog leest.

Mijn naam is Rosa, en hier op Textile Stories doe ik een poging helderheid te scheppen in de chaos aan informatie over textiel en de toekomst van onze planeet.

Zelden regelmatig, vaak on point - mijn nieuwsbrief

Dankjewel!

  • Instagram