Het - gigantische - belang van marketing voor een groene revolutie

Willa Stoutenbeek, ook wel @willagreen op Instagram, is oprichter van W.Green, een branding en communicatie agency dat zich volledig richt op duurzame merken. Ze bieden ze een platform, zorgen dat de verhalen van groene merken gedeeld en gehoord worden, en proberen merken die niet goed weten 'hoe' te inspireren. In aflevering 6 van Circular Textile Stories vertelt Willa waarom marketing zo belangrijk is en waarom het bij de 'groene jongens' vaak op plaats allerlaatst komt.



In dit artikel deel ik een klein stukje uit de hele aflevering met Willa, en legt ze uit waarom het problematisch is dat marketing vaak een ondergeschoven kindje is.


"Wat ik merk is dat duurzame merken marketing vaak een beetje vies vinden", verteld Willa. "Alsof ze hun klanten een kat in de zak verkopen, het grootser voordoen dan het is. Terwijl, zonder marketing weten mensen niet dat deze merken bestaan. En je ziet dat ook als je naar de 'gewone' modeindustrie kijkt, zij zetten juist enorm in op marketing. Alles ziet er fantastisch mooi uit, heel veel buitenkant, waanzinnig mooie campagnes worden er opgezet - alles erop en eraan. In de duurzame industrie willen ze juist graag alle tijd en geld investeren in het maakproces, in de arbeiders, en daarmee vergeten ze dat hele stuk aan de voorkant."


"En dan hebben ze vaak wel een Instagramaccount met een groep trouwe volgers, die sowieso al duurzaam kopen en die merken enorm toejuichen, en dat is heel fijn, maar het zorgt niet voor groei. En je merkt nu dat een heleboel gewone merken met mooie greenwashing verhalen op de behoefte van de consument inspelen door die marketingmachine aan te zwengelen om hun te bereiken. De consument raakt daardoor in verwarring. De Primark zegt ineens dat ze een ethical fashion brand zijn, hoe zit dat nou?"


Benieuwd naar het hele verhaal van Willa? Luister de hele aflevering via deze website of je favoriete podcastapp.

Dit stuk is een fragment uit seizoen 1 van de podcast Circular Textile Stories, gemaakt door Rosa Scholtens in samenwerking met CirkelWaarde.



Hi! Leuk dat je mijn blog leest.

Mijn naam is Rosa, en hier op Textile Stories doe ik een poging helderheid te scheppen in de chaos aan informatie over textiel en de toekomst van onze planeet.

Zelden regelmatig, vaak on point - mijn nieuwsbrief

  • Instagram

Get in touch

0655380013  *  rosascholtens@gmail.com

© Rosa Scholtens - 2020