'Mensen hebben het idee dat de retail er gewoon is, maar dat is dus niet zo.'

Hetty Scholtens, al 30 jaar retailer en al 29 jaar mijn moeder, vertelt in aflevering 4 van mijn podcast Circular Textile Stories over de plaats van de retailer in de textielketen, en de impact van corona op haar winkel.





Ze voelt zich, ondanks dat ze er deel van uitmaakt, toch maar weinig onderdeel van een gesprek in de textielketen. De retailer wordt als laatste loket van ons textiel vaak gepasseerd. Tegelijkertijd wordt er ook veel verantwoordelijkheid gelegd bij de retail. Die consument moet immers aan de retailer vragen waar z'n spullen van gemaakt zijn. Is dat fair? En hoe ziet die positie van de retailer er dan werkelijk uit?


Gewoon betalen

Toen Nederland in intelligente lockdown ging hing de winkel van mijn moeder net vol met nieuwe collectie. "En dan gebeurt er niks", vertelt ze in de podcast. "Er wordt niet verkocht. En die fabrikanten willen eigenlijk allemaal de spullen die ze nog voor je hebben naar je opsturen, maar ik had een winkel zo vol dat ik geen hanger meer had om iets aan op te hangen - maar wel dozen met spullen. En dat moet allemaal betaald."


"Ook al geven ze betalingstermijn verlening, daarmee heb je het probleem van de omzet niet opgelost. Ik vond bij heel veel fabrikanten dat daar weinig aandacht voor was. Er waren er wel een paar die wat gedaan hebben, maar de meeste zeggen toch 'wij hebben onze eigen problemen', en doen daar niets op uit. Iedereen gaat voor zichzelf. Ze hebben weinig compassie met jou. Je komt er in deze tijd wel achter wie je vrienden zijn. Terwijl ze er toch ook baat bij hebben dat hun klanten blijven bestaan voor hun eigen voortbestaan."


De winkels in de straat

"Ik zou wel eens bij Rutte in het torentje willen zitten en willen vragen 'hoe zie je dit land nou voor je'? Nog los van of ik alle antwoorden op de vragen heb, maar wel; wees je bewust van de keuzes die er gemaakt worden en het effect daarvan op onze samenleving op de hele lange toekomst. Want het MKB staat nu zo onder druk, en dat heeft een gigantisch effect op onze straten."


"We zijn een van de grootste werkgevers van dit land. Er werken zoveel mensen in al die winkels. Gaan we dat dan allemaal wegzetten in dozen langs snelwegen in webshops? En gaan we die mensen dan alleen maar pakketjes laten versturen? Worden mensen blij van zo'n baan, en worden wij als inwoners van dit land blij van zo'n straat en zo'n stad? Bedenk je eens; als die winkels verdwijnen is er op termijn geen feestverlichting meer, geen Sinterklaasintocht, geen evenementen in de stad - als die winkels verdwijnen gaat het hele sociale leven een beetje onderuit. Mensen denken allemaal dat dat er vanzelfsprekend is, en dat is dus niet zo."


"Ik hoop echt dat de individuele retailer overeind blijft. Als ik zie hoe ik gewaardeerd wordt door mijn klanten - dat is zo'n waardevol netwerk. Mensen komen voor meer dan alleen maar iets te kopen. Ik denk dat allerlei ander leed dan op heel veel andere borden terecht komt, leed dat nu gewoon opgelost wordt in de winkels en op de straat."


Wil je meer horen van Hetty's visie op de duurzame retail van de toekomst? Luister dan de hele aflevering hier.


Dit stuk is een fragment uit de podcast Circular Textile Stories, gemaakt door Rosa Scholtens in samenwerking met CirkelWaarde.


Hi! Leuk dat je mijn blog leest.

Mijn naam is Rosa, en hier op Textile Stories doe ik een poging helderheid te scheppen in de chaos aan informatie over textiel en de toekomst van onze planeet.

Zelden regelmatig, vaak on point - mijn nieuwsbrief

  • Instagram

Get in touch

0655380013  *  rosascholtens@gmail.com

© Rosa Scholtens - 2020